3 Produktkalkyler – KortSvar
I dette faget skal du kunne uttrykkje deg både skriftleg og munnleg. Det vil seie at du må meistre nokre omgrep og resonnement for å kunne delta i diskusjonar og kunne drøfte aktuelle næringslivsspørsmål.
3.1 – 3.5 KortSvar – Produktkalkyler
- Kalkulasjon
- Formål med produktkalkyler
- To prinsipper for priskalkulasjon
- Påslagsmetoden
- Selvkostmetoden
- Avansemetoden
- Markedsbasert prissetting
- Kostnadsklassifisering
- Direkte kostnader
- Indirekte kostnader
- Forkalkyle
- Inntakskost
- Fortjeneste
- Selvkost
- Bruttofortjeneste
- Bidragsmetoden
- Dekningsbidrag
- Kalkulasjon
En beregning som viser hvordan vi kommer fram til prisen på et produkt – et økonomisk resonnement.
- Formål med produktkalkyler
Priskalkulasjon – når prisen ikke er gitt.
Lønnsomhetsvurdering – i når prisen er gitt.
Resultatberegning – budsjettarbeidet.
- To prinsipper for priskalkulasjon
Kostnadsbasert priskalkulasjon
Markedsbasert priskalkulasjon
- Påslagsmetoden
Påslagsmetoden beregner prisen ut fra innkjøpsprisen og multipliserer den med en faktor som skal dekke alle kostnader og gi en rimelig fortjeneste.
- Selvkostmetoden
Selvkostmetoden tar alle kostnadene med i salgsprisen. Den tar med både direkte kostnader og indirekte faste og variable kostnader.
- Avansemetoden
Avansemetoden innkalkulerer avanse i stedet for indirekte kostnader og fortjeneste. Avansen er forskjellen mellom salgsverdien uten mva. og inntakskost. Kalkulasjonsskjemaet er da slik:
Kontant innkjøpsverdi
+ Direkte innkjøpskostnader
= Inntakskost
+ Avanse = Indirekte kostnader + fortjeneste
= Salgsverdi uten merverdiavgift
- Markedsbadert prissetting
Markedsbasert prissetting betyr at bedriften bygger på hva markedet er villig til å betale for produktet.
- Kostnadsklassifisering
Kostnadsklassifisering betyr en innedelig og systematisering av kostnader i ulike kategorier. Vi skiller for eksempel mellom direkte kostnader og indirekte kostnader. Videre skiller vi mellom faste og variable kostnader.
- Direkte kostnader
Direkte kostnader er forbruk som vi kan føre tilbake til et bestemt produkt eller til en bestemt ordre.
- Indirekte kostnader
Indirekte kostnader er felleskostnader fordi de vedrører flere produkter eller ordrer.
- Forkalkyle
En beregning av produktpriser som bygger på forventede kostnader.
- Inntakskost
Inntakskost er summen av kontant innkjøpsverdi pluss direkte innkjøpskostnader.
- Fortjeneste
Fortjeneste er differansen mellom salgsinntekten uten mva. og selvkost.
- Selvkost
Selvkost er summen av inntaktskost og indirekte kostnader.
- Bruttofortjeneste
Bruttofortjeneste er differansen mellom salgsinntekten og varekostnaden.
- Bidragsmetoden
Bidragsmetoden tar utgangspunkt i salgsprisen og tester om bedriften kan oppnå en margin som dekker de indirekte faste kostnadene og fortjeneste.
- Dekningsbidrag
Dekningsbidraget er differansen mellom salgsinntekten og variable kostnader.