4 Budsjettering – KortSvar
I dette faget skal du kunne uttrykke deg både skriftlig og muntlig. Det betyr at du må beherske en del begreper og resonnement for å kunne delta i diskusjoner og kunne drøfte aktuelle næringslivsspørsmål.
4.1–4.3 KortSvar – Budsjettering
- Budsjett
- Bryte-ned-metoden
- Bygge-opp-metoden
- Resultatbudsjett
- Salgsbudsjett
- Likviditetsbudsjett
- Vurdering av usikkerhet
- Forskjell mellom resultat og likviditet
- Hva hvis likviditeten må forbedres?
- Budsjett
Budsjett er en plan uttrykt i penger, et framtidsregnskap som gir mulighet til å studere hvordan ulike driftsplaner påvirker lønnsomheten og betalingsevnen.
- Bryte-ned-metoden
Metoden starter med at ledelsen setter salgsmål og kostnadsrammer basert på erfaring og undersøkelse uten å gå i detalj. På dette grunnlaget må det utarbeides et totalbudsjett for hele bedriften.
- Bygge-opp-metoden
Metoden starter med å kartlegge detaljene i avdelingene og ender opp med totalbudsjett for hver avdeling. Avdelingsbudsjettene må samordnes til et totalbudsjett.
- Resultatbudsjett
Resultatbudsjettet viser forventede inntekter og forventede kostnader, og har derfor fokus på lønnsomheten.
- Salgsbudsjett
Salgsbudsjettet er det naturlige utgangspunktet for budsjettarbeidet fordi salget setter begrensninger for virksomheten.
- Likviditetsbudsjett
Likviditetsbudsjettet viser forventede innbetalinger og forventede utbetalinger, og har derfor fokus på likviditeten.
- Vurdering av usikkerhet
Vi kartlegger usikkerhet basert på enten følsomhetsanalyse eller alternative beregninger.
- Forskjell mellom resultat og likviditet
Resultatbudsjettet har fokus på lønnsomheten og er derfor opptatt av differansen mellom forventede inntekter og forventede kostnader. Likviditet skal sikre at bedriften har penger til å betale sine forpliktelser etter hvert som de forfaller. Likviditetsbudsjettet har derfor fokus på differansen mellom innbetalinger og utbetalinger.
- Hva hvis likviditeten må forbedres?
Vi skiller mellom interne tiltak og eksterne tiltak.
Interne tiltak er beslutninger som bedriften selv har mulighet til å gjøre noe med. Ledelsen kan for eksempel sørge for at pengene kommer raskere inn ved å redusere kredittiden til kundene. En skjerping av faktureringsrutinene og bruk av inkasso kan være et gunstig tiltak overfor kunder som stadig betaler for sent. Varer kan også kjøpes inn oftere for å redusere kapitalbindingen i store varelager.
Eksterne tiltak er beslutninger som bedriften kan forhandle med eksterne aktører om slik som leverandører og banker. Det kan for eksempel være spørsmål om forlenge kredittiden ved vareleveranser.