Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Gullgruven lommebok

Jon Richard Skjelvand og Marius Schiøll er to gründere fra Oslo som har bygd opp bedriften Exentri. Bedriften gir hvert år et resultat på rundt fem millioner kroner. Forretningsidéen er salg av små lommebøker i kredittkortformat med et hull i omslaget som gjør det enkelt å dytte fram et kort når du har bruk for det.

Gründerne traff hverandre på videregående skole. Samarbeidet startet med salg av reklamemateriell, spesielt til byens utelivsaktører. Det ble litt for stor konkurranse i dette segmentet, så de satte seg ned for å finne på noe som kunne «tikke og gå av seg selv».

De ønsket å utvikle et produkt som alle har bruk for. De landet på lommebok, men den måtte være slik at den var praktisk i bruk. Etter lengre tids planlegging startet prøveproduksjonen i Kina i 2005. I 2006 ble lommeboken lansert gjennom vanlige butikker, og til organisasjoner og bedrifter med logo og trykk.

Produktet ble en stor suksess takket være det hendige formatet, og det lille hullet på omslaget som er så praktisk når man skal dra opp kortet. Det det finnes ingen andre tilsvarende produkter. Pr. i dag (2014) har selskapet solgt 600 000 lommebøker, og de er å få kjøpt i 13 land.

Kilde: Aftenposten/Økonomimagasinet