Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

4 Budsjettering – KortSvar

I dette faget skal du kunne uttrykke deg både skriftlig og muntlig. Det betyr at du må beherske en del begreper og resonnement for å kunne delta i diskusjoner og kunne drøfte aktuelle næringslivsspørsmål.

4.1–4.3 KortSvar – Budsjettering

  1. Budsjett
  2. Bryte-ned-metoden
  3. Bygge-opp-metoden
  4. Resultatbudsjett
  5. Salgsbudsjett
  6. Likviditetsbudsjett
  7. Vurdering av usikkerhet
  8. Forskjell mellom resultat og likviditet
  9. Hva hvis likviditeten må forbedres?

  1. Budsjett

    Budsjett er en plan uttrykt i penger, et framtids­regnskap som gir mulighet til å studere hvordan ulike driftsplaner påvirker lønnsomheten og betalingsevnen.

  2. Bryte-ned-metoden

    Metoden starter med at ledelsen setter salgsmål og kostnadsrammer basert på erfaring og undersøkelse uten å gå i detalj. På dette grunnlaget må det utarbeides et totalbudsjett for hele bedriften.

  3. Bygge-opp-metoden

    Metoden starter med å kartlegge detaljene i avdelingene og ender opp med totalbudsjett for hver avdeling. Avdelingsbudsjettene må samordnes til et totalbudsjett.

  4. Resultatbudsjett

    Resultatbudsjettet viser forventede inntekter og forventede kostnader, og har derfor fokus på lønnsomheten.

  5. Salgsbudsjett

    Salgsbudsjettet er det naturlige utgangspunktet for budsjettarbeidet fordi salget setter begrensninger for virksomheten.

  6. Likviditetsbudsjett

    Likviditetsbudsjettet viser forventede innbetalinger og forventede utbetalinger, og har derfor fokus på likviditeten.

  7. Vurdering av usikkerhet

    Vi kartlegger usikkerhet basert på enten følsomhetsanalyse eller alternative beregninger.

  8. Forskjell mellom resultat og likviditet

    Resultatbudsjettet har fokus på lønnsomheten og er derfor opptatt av differansen mellom forventede inntekter og forventede kostnader. Likviditet skal sikre at bedriften har penger til å betale sine forpliktelser etter hvert som de forfaller. Likviditetsbudsjettet har derfor fokus på differansen mellom innbetalinger og utbetalinger.

  9. Hva hvis likviditeten må forbedres?

    Vi skiller mellom interne tiltak og eksterne tiltak.

    Interne tiltak er beslutninger som bedriften selv har mulighet til å gjøre noe med. Ledelsen kan for eksempel sørge for at pengene kommer raskere inn ved å redusere kredittiden til kundene. En skjerping av faktureringsrutinene og bruk av inkasso kan være et gunstig tiltak overfor kunder som stadig betaler for sent. Varer kan også kjøpes inn oftere for å redusere kapitalbindingen i store varelager.

    Eksterne tiltak er beslutninger som bedriften kan forhandle med eksterne aktører om slik som leverandører og banker. Det kan for eksempel være spørsmål om forlenge kredittiden ved vareleveranser.