Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Innovative løsninger for reisende – NSB og Norwegian

Her skal vi beskrive to selskaper, begge innenfor persontransport, som har satset på innovative løsninger og vise at det kan være lønnsomt.

Økte billettsalget med 40 000

NSBs billettautomater bar preg av gammeldags funksjonalitet og inkonsistent design. Det kom stadig negative tilbakemeldinger fra kundene, og noe måtte gjøres. Etter en storstilt og vellykket modernisering har antall ukentlige transaksjoner økt med 40 000.

– Kundene våre forventer enkle og moderne løsninger. Elektroniske brukerflater er i rivende utvikling og grensesnittet fra 2007 var modent for fornying. Vi ville gjøre det enklere å kjøpe billetter på automat, som er vår største salgskanal. I tillegg ønsket vi en løsning som ivaretok hensynet til universell utforming, forteller Kristin Kjøge Jansson, prosjektleder i NSB.

Resultatet er en radikalt forenklet billettautomat der all unødvendig og forvirrende informasjon er fjernet. Et mer intuitivt brukergrensesnitt sørger for en oversiktlig kjøpsprosess. Valgmulighetene er tydelige, og knappene holder seg på samme sted når man beveger seg mellom skjermbildene. Innlagte hurtigvalg som «Reis nå» kommer godt med når toget står på perrongen og venter.

I tillegg er den oppgraderte automaten universelt utformet på en rekke områder. Farge, kontraster, typografi og skriftstørrelse er tilpasset kunder med nedsatt syn, men kommer også godt med for folk med normalt syn når solen står lavt og skinner rett på skjermen.

Den moderniserte automaten ble rullet ut i februar 2013, og resultatet har ikke latt vente på seg. Antall billettkjøp økte med hele 21 % på bare noen få måneder samtidig som antall klager gikk kraftig ned.

Mye underholdning i god design

Ikke alle underholdningssystemer er like underholdende. Det kan mang en flypassasjer skrive under på. I forbindelse med storsatsingen på langdistansemarkedet i 2014 ønsket Norwegian å tilby passasjerene noe helt unikt.

– Underholdningssystemer på fly er i seg selv ikke noe nytt. Vi ønsket å gå et skritt lenger for å kunne tilby nyttige og spennende tjenester til passasjerene på våre Dreamlinere. God design er helt avgjørende for at et slikt system skal oppleves som enkelt og brukervennlig, sier Stine Steffensen Børke, internasjonal markedsdirektør i Norwegian.

Norwegian satte sammen et bredt team av designere fra Isobar Norge og ingeniører fra en rekke internasjonale selskaper. De så blant annet på hvordan brukervennligheten fra nettbrettverden kunne overføres til et lukket miljø på et fly. Resultatet ble verdens første underholdningssystem om bord som baserer seg på Android-systemet. Det gir stor fleksibilitet for endringer og oppdateringer.

Systemet skulle også fremstå som en naturlig del av flyselskapets merkevare og tilføre valgfrihet, underholdning og nytte. Også her har Norwegian og Isobar levert. Som første flyselskap i verden tilbyr Norwegian sine passasjerer et destinasjonsbasert 3D-kart der man kan bevege seg helt ned til gatenivå for å planlegge hvilke severdigheter man skal besøke ved ankomst. I tillegg byr systemet på en egen kioskløsning der passasjerene kan bestille og betale for snacks og drikke, som leveres direkte til setet.

– Tilbakemeldingene viser at passasjerene opplever det nye systemet som enkelt og relevant. Kartet har blitt en favoritt, og kiosktilbudet har ført til at vi selger mer mat og drikke enn før, forteller Børke.

Kilde: Pressenytt