Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Repetisjonsspørsmål

  1. Hvilke formål har en produktkalkyle?
  2. Hva kjennetegner kostnadsbasert, markedsbasert og konkurransebasert prissetting?
  3. Forklar disse begrepene:
    1. Faste kostnader
    2. Variable kostnader
    3. Indirekte kostnader
    4. Direkte kostnader
  4. Forklar disse begrepene:
    1. En tilleggskalkyle
    2. Inntakskost
    3. Selvkost
    4. Fortjeneste
  5. Hva er en selvkostkalkyle?
  6. Hvordan kan vi gå frem for å finne tilleggssatsene for indirekte kostnader og fortjeneste?
  7. Hva er avanse?
  8. Hvordan finner vi prosentsatsen for avansetillegget?
  9. Hva går påslagsmetoden ut på?
  10. Hvordan finner vi påslagstallet?
  11. Hva er bruttofortjeneste?
  12. Hvordan finner vi prosentsatsen for bruttofortjeneste?
  13. Hvorfor er prosentsatsene for bruttofortjeneste og avanse forskjellige når begge begrepene er definert som salgsinntekt – inntakskost (varekostnad)?
  14. Hva er en bidragskalkyle?
  15. Hvordan finner vi dekningsbidraget til et produkt i en handelsbedrift?
  16. I hvilke tilfeller bruker vi bidragsmetoden i handelsbedrifter?
  17. Hva er den laveste prisen en handelsbedrift kan ta for ikke å tape penger?
  18. Kan det noen gang være lønnsomt å selge varer til en lavere pris enn inntakskost?
  19. Gi eksempler på tjenesteytende bedrifter.
  20. Hva mener vi med «fakturerbare timer»? Hvorfor er antall fakturerbare timer per tjenesteyter lavere enn det antall timer personen er på jobb?
  21. Skal det som hovedregel legges til merverdiavgift på tjenester?
  22. Hvordan kan vi beregne timeprisen i en tjenesteytende bedrift?
  23. Skal direkte materialer og utstyr som leveres sammen med en tjeneste innkalkuleres i timeprisen eller kommer de i tillegg?
  24. Kan vi beregne timepriser etter både selvkost- og bidragsmetoden? Hva er i så fall forskjellen?
  25. Når kan det lønne seg for en bedrift å akseptere et pristilbud som er lavere enn selvkost?
  26. Er en bedrift garantert å klare seg dersom alle produktene den selger gir positive dekningsbidrag?