Repetisjonsspørsmål
- Hvilke formål har en produktkalkyle?
- Hva kjennetegner kostnadsbasert, markedsbasert og konkurransebasert prissetting?
- Forklar disse begrepene:
- Faste kostnader
- Variable kostnader
- Indirekte kostnader
- Direkte kostnader
- Forklar disse begrepene:
- En tilleggskalkyle
- Inntakskost
- Selvkost
- Fortjeneste
- Hva er en selvkostkalkyle?
- Hvordan kan vi gå frem for å finne tilleggssatsene for indirekte kostnader og fortjeneste?
- Hva er avanse?
- Hvordan finner vi prosentsatsen for avansetillegget?
- Hva går påslagsmetoden ut på?
- Hvordan finner vi påslagstallet?
- Hva er bruttofortjeneste?
- Hvordan finner vi prosentsatsen for bruttofortjeneste?
- Hvorfor er prosentsatsene for bruttofortjeneste og avanse forskjellige når begge begrepene er definert som salgsinntekt – inntakskost (varekostnad)?
- Hva er en bidragskalkyle?
- Hvordan finner vi dekningsbidraget til et produkt i en handelsbedrift?
- I hvilke tilfeller bruker vi bidragsmetoden i handelsbedrifter?
- Hva er den laveste prisen en handelsbedrift kan ta for ikke å tape penger?
- Kan det noen gang være lønnsomt å selge varer til en lavere pris enn inntakskost?
- Gi eksempler på tjenesteytende bedrifter.
- Hva mener vi med «fakturerbare timer»? Hvorfor er antall fakturerbare timer per tjenesteyter lavere enn det antall timer personen er på jobb?
- Skal det som hovedregel legges til merverdiavgift på tjenester?
- Hvordan kan vi beregne timeprisen i en tjenesteytende bedrift?
- Skal direkte materialer og utstyr som leveres sammen med en tjeneste innkalkuleres i timeprisen eller kommer de i tillegg?
- Kan vi beregne timepriser etter både selvkost- og bidragsmetoden? Hva er i så fall forskjellen?
- Når kan det lønne seg for en bedrift å akseptere et pristilbud som er lavere enn selvkost?
- Er en bedrift garantert å klare seg dersom alle produktene den selger gir positive dekningsbidrag?