Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

3 Produktkalkyler – KortSvar

I dette faget skal du kunne uttrykkje deg både skriftleg og munnleg. Det vil seie at du må meistre nokre omgrep og resonnement for å kunne delta i diskusjonar og kunne drøfte aktuelle næringslivsspørsmål.

3.1 – 3.5 KortSvar – Produktkalkyler

  1. Kalkulasjon
  2. Formål med produktkalkyler
  3. To prinsipper for priskalkulasjon
  4. Påslagsmetoden
  5. Selvkostmetoden
  6. Avansemetoden
  7. Markedsbasert prissetting
  8. Kostnadsklassifisering
  9. Direkte kostnader
  10. Indirekte kostnader
  11. Forkalkyle
  12. Inntakskost
  13. Fortjeneste
  14. Selvkost
  15. Bruttofortjeneste
  16. Bidragsmetoden
  17. Dekningsbidrag

  1. Kalkulasjon

    En beregning som viser hvordan vi kommer fram til prisen på et produkt – et økonomisk resonnement.

  2. Formål med produktkalkyler

    Priskalkulasjon – når prisen ikke er gitt.

    Lønnsomhetsvurdering – i når prisen er gitt.

    Resultatberegning – budsjettarbeidet.

  3. To prinsipper for priskalkulasjon

    Kostnadsbasert priskalkulasjon

    Markedsbasert priskalkulasjon

  4. Påslagsmetoden

    Påslagsmetoden beregner prisen ut fra innkjøpsprisen og multipliserer den med en faktor som skal dekke alle kostnader og gi en rimelig fortjeneste.

  5. Selvkostmetoden

    Selvkostmetoden tar alle kostnadene med i salgsprisen. Den tar med både direkte kostnader og indirekte faste og variable kostnader.

  6. Avansemetoden

    Avansemetoden innkalkulerer avanse i stedet for indirekte kostnader og fortjeneste. Avansen er forskjellen mellom salgsverdien uten mva. og inntakskost. Kalkulasjonsskjemaet er da slik:

    Kontant innkjøpsverdi

    + Direkte innkjøpskostnader

    = Inntakskost

    + Avanse = Indirekte kostnader + fortjeneste

    = Salgsverdi uten merverdiavgift

  7. Markedsbadert prissetting

    Markedsbasert prissetting betyr at bedriften bygger på hva markedet er villig til å betale for produktet.

  8. Kostnadsklassifisering

    Kostnadsklassifisering betyr en innedelig og systematisering av kostnader i ulike kategorier. Vi skiller for eksempel mellom direkte kostnader og indirekte kostnader. Videre skiller vi mellom faste og variable kostnader.

  9. Direkte kostnader

    Direkte kostnader er forbruk som vi kan føre tilbake til et bestemt produkt eller til en bestemt ordre.

  10. Indirekte kostnader

    Indirekte kostnader er felleskostnader fordi de vedrører flere produkter eller ordrer.

  11. Forkalkyle

    En beregning av produktpriser som bygger på forventede kostnader.

  12. Inntakskost

    Inntakskost er summen av kontant innkjøpsverdi pluss direkte innkjøpskostnader.

  13. Fortjeneste

    Fortjeneste er differansen mellom salgsinntekten uten mva. og selvkost.

  14. Selvkost

    Selvkost er summen av inntaktskost og indirekte kostnader.

  15. Bruttofortjeneste

    Bruttofortjeneste er differansen mellom salgsinntekten og varekostnaden.

  16. Bidragsmetoden

    Bidragsmetoden tar utgangspunkt i salgsprisen og tester om bedriften kan oppnå en margin som dekker de indirekte faste kostnadene og fortjeneste.

  17. Dekningsbidrag

    Dekningsbidraget er differansen mellom salgsinntekten og variable kostnader.